marți, 19 mai 2009

Quality? Prea târziu...

Încercaţi să vi-i imaginaţi pe Moromete, Ţugurlan şi Cocoşilă în poiana lui Iocan, întorcând pe toate feţele ultimele dezvăluiri din presa cea mai citită azi. Presa de poale-n cap, normal. Bunăoară, cine şi unde şi-a mai implantat silicoane, cu cine s-a mai combinat vreo vedetă de carton, cine cui îi mai fură nevasta, ultimele depresii ale Magdei Ciumac, cea mai recentă exhibare a Nikitei şi altele de felul ăsta. Este că-i greu? Eu nu-mi imaginez scena în alb-negru, ca în film. O văd în multe culori. Cu mult rozaliu şi verzuliu, în orice caz. Şi poiana e de fapt printre blocuri gri, iar în surdină răzbate o manea. Şi lectorul n-are nimic din Victor Rebengiuc, fireşte. Ţugurlan şi Cocoşilă ascultă rânjind. „Lili Sandu zice că iubitul ei e foarte bun la pat“, zice Moromete, după care îşi ridică ochii din pagini şi şi-i aţinteşte într-un punct îndepărtat. „Ce-ai, mă, Moromete?“, face Ţugurlan, un pic iritat. Moromete se apleacă într-o rână şi trage o băşină prelungă.

O droaie de fătuci care au urmărit serialul cu Moni şi Iri visează un nene tomnatic, cu Bentley înaripat, care le deschide larg porţile palatului şi baierele pungii. Jiji e pentru o bună parte din norod Binefăcătorul şi Victima sistemului corupt. Nikita nu cred că are prea mulţi fani, cel puţin deocamdată. Dar rating face sigur. Tabloidele occidentale chiar trag tare să-şi umple paginile. Fac eforturi colosale să tragă în poză buci de prinţese sau de vedete din show-biz. Românaşul paparazzi, însă, tre' să fie bou să folosească gaura cheii, când e poftit înăuntru. De Prigoană & Bahmu, de vedete gravide care ţin morţiş să apară despuiate ca să-şi menţină sau să-şi ridice cota. Băieţi de la „The Sun“, v-am spart! La noi şi televiziunile s-au tabloidizat. Nici nu ştiţi ce pierdeţi că n-aveţi pe sticlă drame ca a Magdei Ciumac. Oare cum ne-am procopsit cu o cancaniadă de asemenea proporţii? Fenomenul ar trebui analizat ştiinţific. N-am eu pregătirea necesară, îmi dau doar cu părerea. Părerea mea e că de la primii bolovani scoşi pe gură de Gigi Becali, insul ar fi trebuit ocolit de presari. Cel puţin de cei care azi folosesc eticheta „quality“ ca umbrelă împotriva avalanşei tabloidelor. Jiji a fost unul din primele produse îndoielnice ale mass-media. Cine altcineva l-a băgat intens pe gâtul consumatorului? N-aş da vina, deci, în primul rând pe „bobor“ pentru manelizarea generalizată şi întinsă până la vârful vieţii publice. Chiar şi printre intelectualii subţiri ai naţiei găsesc vinovaţi de expansiunea prostului gust. Vorbesc de cei care au pretenţii elitiste, dar îl aplaudă pe Băsescu, preşedintele care îi numeşte „găozar“ sau „păsărică“ pe ziariştii incomozi. Şi care se cinstea, pe vremuri, cu Jiji.

Un comentariu:

alisim spunea...

Fain blog ai facut! Bafta!