vineri, 22 ianuarie 2016

Unii ”deviați” sunt mai normali decât credem noi

     Apropo de deviațiile de la normal, să vă spun o chestie trăită de băiatu’. Acum vreo 17 ani, așteptam tramvaiul în Piața Maria și în stație era un tip cu un comportament de nebun sadea. Înjura, zbierând, pe toată lumea din jur. Și-o băga în toți, fără menajamente. În stație eram vreo trei-patru, dar mulți oameni de pe ambele trotuare se opreau o secundă, minunându-se de diliman, apoi își continuau drumul. Eu mă uitam la el, de la câțiva metri distanță. Mă observă și se repede spre mine. Cu o uitătură cruntă - avea și privirea nițel descentrată - îmi urlă: ”Bă, pulă, ce te uiți așa, vrei să-ți fut una?”. ”Bă, eu nu prea le am cu bătaia, dar dacă îți place ție, poți să-mi fuți una”, îi zic eu. Ăsta, fără replică. După vreo jumătate de minut, îmi spune, dar zâmbind: ”Bă, tu nu ești băiat rău”. Chiar venea tramvaiul, am urcat amândoi, s-a ținut de mine și preț de două stații, până am coborât, și mi-a povestit că tatăl lui e un mare fizician, membru al Academiei, și că el a ajuns un bețiv care nu-i bun de nimic. Bun, până aici cu ce avem de-a face? Cu un dus de-acasă, ca mulți alții, mi-am zis eu atunci și vă ziceți și voi, desigur. 

     La câteva luni distanță, descopăr că ”deviatul” era un bun prieten cu George Lână, coleg cu mine la ziarul ”Timișoara” pe vremea aia. La niște băute într-un local frecventat de poeți, m-am împrietenit, cu timpul, cu băiatul care avusese chef să-mi modifice portretul, la prima întâlnire. Pâinea lui Dumnezeu tipul, pe nume Daniel Zăgănescu, mi-am dat seama cu vremea. Dar, mai întâi, l-am tras deoparte pe Gogu Lână și i-am povestit în ce context avusesem ”plăcerea” să-l cunosc pe Dan Zăgănescu. Când i-am zis că îi înjura crunt pe oamenii de pe stradă, am rămas perplex la replica lui Gogu: ”Scuză-mă, Tudore, dar are tot dreptul! Tipul e primul om care a strigat «Jos Ceaușescu!» în Piața Maria, la Revoluție”. Timișorenii știu cu toții, desigur, că Ion Monoran a oprit tramvaiele din Piața Maria, în 16 Decembrie. Simțise nevoia să rupă ”normalitatea” și a rupt-o. Dan Zăgănescu a fost primul care a strigat ”Jos Ceaușescu!”, dând cel mai precis sens posibil acelei ruperi de ”normalitate”. Și da, are tot dreptul să-și bage organul în toți ”normalii” care stau smirnă în fața anormalității. Să ne reprezentăm foarte clar: dacă eram toți ”normali”, nepoțelul lui ceașcă ne dădea și azi pachețelul de unt lunar, ne ținea la 15 grade în apartamente, ne lua lumina și ne băga la TV ode partidului și conducătorului, între 20 și 22 seara și ”Noapte bună!”.

Niciun comentariu: